zondag 12 april 2015

eRecruitment: dit worden de (online) trends (Bron: Emerce)




Op de website van Emerce staat een top 10 van online trends in Recruitment, die de winnaars van de verkiezing tot Meest Invloedrijke Recruiter 2014 hebben genoemd tijdens het traditionele rondetafelgesprek In de Kleine Salon van het sfeervolle Huize Frankendael.

Wat mij betreft herkenbare trends. Ik noem er onderstaand alvast 4. Voor de overige 6 trends verwijs ik je graag naar de bron van het artikel!

1. Recruitment wordt steeds persoonlijker


De reputatie van jou als recruiter, als bureau en van je werkgever wordt steeds doorslaggevender voor je succes. Dat betekent dat de recruiters die het persoonlijk doen de beste reputatie hebben en dat je reputatie doorslaggevend word voor je succes.

Competentie: Je reputatie is je alles, dus heb je geen personal branding als competentie, vergeet het maar in dit vak.

2. Recruitment wordt steeds gespecialiseerder

Om succesvol te kunnen zijn in je vak, heb je focus nodig op je doelgroep, zodat je je content daarop kunt afstemmen, je de taal van je doelgroep spreekt en er bijvoorbeeld CRM op kunt loslaten. Daarmee verhoog je het zogenoemdecandidate engagement en de kans op conversie.

Competentie: Focus, focus, en hadden we al gezegd focus? Zowel in je kanalen als je doelgroep.

3. Advertenties voor recruitment gaan verdwijnen in hun huidige vorm

De Meest Invloedrijke Recruiters van 2014 denken dat het adverteren wordt ingeruild voor de dialoog met de doelgroep of door de 1-op-1 marketing, die we nu alleen kennen van grote e-commerce partijen als Zalando en Booking.com .

Competentie: Charisma is een belangrijke kwaliteit in de dialoog met je kandidaat en je opdrachtgever, neem je dat mee in je gereedschapskist?

4. Authenticiteit en openheid in je presentatie als werkgever

We zien een sterke behoefte bij kandidaten naar het zien van het ‘echte werk’, omdat de nieuwe generatie steeds meer kiest voor een way of life in plaats van een baan. Vriendschappen en werk lopen ook steeds meer door elkaar. Dat je daarbij het onderscheidend vermogen van je opdrachtgever of werkgever helder weet te verwoorden is essentieel zonder daarbij de authenticiteit en openheid in je boodschap uit het oog te verliezen.

Competentie: Transparantie, oprechtheid en openheid is de sleutel in het overbrengen van de onderscheidende factoren van je opdrachtgever en werkgever. Pas dan slaat je boodschap aan bij je doelgroep.

Lees verder op: Emerce