woensdag 10 december 2014

Mindful werkgeverschap, drie kernwaarden

Hoe trek je de beste werknemers aan? En hoe zorg je ervoor dat werknemers het beste uit zichzelf blijven halen in veranderende omstandigheden? Talentvolle werknemers aantrekken en behouden, dat is waar de jaarlijkse verkiezing van de beste werkgever over gaat. Hoe word je die werkgever? Alles wat je aandacht geeft groeit, en dat geldt vooral voor het werkgeverschap. Wil je volgend jaar ook een plaats in de top 10? Laat je dan inspireren door deze drie kernwaarden van mindful werkgeverschap.



1. Goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap, wat is dat eigenlijk? Je zou denken dat het in elk geval veel te maken heeft met medewerkerstevredenheid. Maar dat is lang niet alles. Het gaat vooral om het creëren van een omgeving waarin werknemers kunnen excelleren en waar ze worden uitgedaagd. Waar werknemers werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, arbeidsvoorwaarden en ontwikkelingsmogelijkheden positief beleven. Goed werkgeverschap levert een ideale balans op, namelijk tussen een gedreven werknemer en een aandachtige en betrokken werkgever. Samen doelen realiseren in een transparante sfeer, met de werkgever als initiator en inspirator. Wie wil dat nou niet?

2. Zorgvuldigheid

Een mindful werkgever is zorgvuldig. Dat begint al bij het werving- & selectiebeleid, waarin elke kandidaat een kans vertegenwoordigt om kernwaarden uit te dragen. Elke sollicitant kan een ambassadeur worden. Dat brengt met zich mee dat sollicitaties met zorg en aandacht worden behandeld, door een persoonlijke reactie kan een kandidaat zich verzoenen met een afwijzing. En zelfs alleen maar enthousiaster worden over de organisatie. Maar ook met arbeidsvoorwaarden en een correcte verloning kan een werkgever zich profileren als een zorgvuldige en betrokken partner. Betrouwbaarheid en integriteit zijn centrale waarden voor werknemers, dat blijkt uit alle medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Een werkgever die zich wil onderscheiden doet een beroep op een payrollorganisatie die weet hoe belangrijk het is om samen één identiteit uit te stralen.

3. Persoonlijke communicatie

Het klinkt eigenlijk heel logisch maar werknemers stellen prijs op een persoonlijke benadering. Net als klanten. Een proactieve communicatie richting werknemer werpt direct vruchten af en levert waardevolle informatie op. Aandachtig luisteren en aandacht voor persoonlijke omstandigheden en interesses doet recht aan ieders kwaliteit en talent. Gepersonaliseerde interne communicatie verbetert de samenwerking en zorgt voor loyale medewerkers. In een geoptimaliseerde en persoonlijke, individuele, online omgeving kunnen medewerkers problemen of vragen kwijt en weet iedereen direct waar hij aan toe is. Samenwerken met een payrollorganisatie die dicht bij de werkvloer staat en aandacht heeft voor specifieke omstandigheden en eigenschappen is daarbij essentieel.

Er is niets vaags aan mindful werkgeverschap. Het gaat om goed kijken en luisteren en vervolgens een vertaalslag maken naar de persoonlijke beleving van uw medewerkers.