woensdag 14 mei 2014

Het recruitmentproces: Pretty In The Front, Ugly In The Back

Je zoekt de allerbeste kandidaten. Daarom heb je een fantastische werken bij website laten maken. Ook ben je actief op social media en schrijf je prachtige vacatureteksten die je direct onder de aandacht weet te brengen van de juiste doelgroep. Perfect. De sollicitaties van uitstekende kandidaten stromen binnen.

Maar dan? Hoe verloopt het proces daarna? Besteed je daar net zoveel tijd en aandacht aan als aan de werving?


Niet alleen de eerste indruk telt
Iedere recruiter weet dat de eerste indruk telt. Daar ontbreekt het dus vaak niet aan. Maar het proces daarna geeft de kandidaat pas een echte indruk van het bedrijf. En de vraag is of dat proces wel in lijn is met de wervingsactiviteiten. Als je de aandacht vanaf dit punt laat verslappen en de opvolging minder strak organiseert dan de werving, snijd je jezelf in de vingers en zijn al je inspanningen voor niks geweest. Dus vraag jezelf oprecht af of je iedere sollicitant wel de ervaring geeft die hij of zij verwacht. De verwachting die je creĆ«ert aan de hand van de uitingen die je doet. 

Ik denk dat het punt dat ik wil maken wel duidelijk is: niet alleen de werving, maar het totale proces moet professioneel, foutloos en strak georganiseerd zijn. De gehele procedure moet de sollicitant voor zichzelf de bevestiging krijgen, dat solliciteren op deze functie binnen jouw bedrijf een verstandige keus was. 

Pretty In The Front, Ugly In The Back
Het gebeurt echter helaas nog (te) vaak dat men “vergeet” om ook de rest van het recruitmentproces te optimaliseren. Oftewel: de recruitmentactiviteiten zijn ’Pretty In The Front, Ugly In The Back’. Vijf voorbeelden van zaken die we (vaak) mis zien gaan:

  • Er wordt verzuimd om alle sollicitanten een keurige bevestiging van de sollicitatie te sturen, bij voorkeur met een duidelijke uitleg over de verdere procedure.
  • Men laat het achterwege om de kandidaten die niet worden uitgenodigd op gesprek een nette (bij voorkeur persoonlijke) afwijzingsbrief te sturen.
  • De tussenposes in de opvolging zijn veel te lang.
  • Afspraken worden verzet. 
  • De communicatie is niet foutloos.

Zonde! Want de kandidaat die je misschien al binnen handbereik had, kan alsnog afknappen en afhaken. Kortom: zorg ervoor dat je het hele proces perfect op orde hebt, niet alleen de werving.