woensdag 23 april 2014

7 must haves voor een aantrekkelijke vacaturetekst

De verkeerde sollicitant aannemen kan een bedrijf duizenden, zo niet tienduizenden euro’s kosten. Zonde toch? Daarom is het ontzettend belangrijk om zorgvuldig de puntjes op de ï te zetten van het totale recruitmentproces zodat je de juiste kandidaten werft. En daar kun je al in een vroeg stadium van het proces mee beginnen. Zoals bij het schrijven van een vacature.

Want de vacature en eigenlijk nog specifieker de functie omschrijving, is van cruciaal belang in het aantrekken van de juiste kandidaten. Het is het aas waarmee je vist. Als jouw vacaturetekst van matige kwaliteit is, zul je ook matige kandidaten werven. En erger nog: je zult heel veel matige kandidaten werven, terwijl de zeldzamere talentvolle werkzoekenden jouw vacature juist links zullen laten liggen.

Maar een goed geschreven vacaturetekst alleen is niet voldoende. Want als de functie omschrijving afwijkt van de realiteit neemt de kans op een mismatch alsnog toe met als logisch gevolg: onnodige kosten. En vergeet niet de gevolgen die hoog verloop zullen hebben op jouw zorgvuldig opgebouwde employer brand.

Om ervoor te zorgen dat je het toptalent zult vinden dat je nodig hebt en daarbij direct ook rekening houdt met jouw employer brand, hebben wij onderstaand 7 must haves voor een goede vacaturetekst beschreven.

1. Eerlijkheid duurt het langst
Denk voordat je begint met schrijven eerst goed na over de functie en de functie-eisen en schrijf die vervolgens zo goed en realistisch mogelijk op. Wat voor eigenschappen zoek je in de ideale kandidaat? En over welke vaardigheden zou deze persoon moeten beschikken? Wees zo eerlijk mogelijk en zorg ervoor dat de lezer een zo realistisch mogelijke indruk krijgt van de functie.

2. Zorg voor een aantrekkelijke functietitel
Als je goede kandidaten zoekt, kun je maar beter ook zorgen voor een goede functietitel. Daarmee is de kans namelijk groter dat je de aandacht trekt van de juiste kandidaten. In plaats van “Blogger gezocht voor een review website” zou je ook kunnen zeggen “Ben jij kritisch en heb je een passie voor schrijven en lekker eten?”. Want uiteindelijk wil je dat jouw vacature opvalt. De titel is jouw aas. De tekst moet er vervolgens voor zorgen dat de juiste kandidaten bijten….eh…reageren.

3. Wees duidelijk
Niemand zit te wachten op een vage of ellenlange functie omschrijving. Zo’n eindeloos saai verhaal waarbij je na het lezen ervan nog steeds denkt: maar wat voor iemand zoeken ze nou eigenlijk precies? Dus wees duidelijk. Uiteraard is het de bedoeling dat de vacature omschrijving een zo’n realistisch mogelijk beeld geeft, maar probeer het overzichtelijk te houden. Gebruik maximaal 4 a 5 kopjes, zorg voor korte alinea’s en gebruik opsommingen. Noem alleen het allerbelangrijkste en bespreek de rest tijdens het sollicitatiegesprek. 

4. Zorg dat de omschrijving past bij uw bedrijfscultuur 
Je wilt dat de kandidaat zowel bij jou als jouw bedrijf en de huidge medewerkers past. Daarom is het belangrijk dat de omschrijving past bij jouw bedrijfscultuur. Ben je eigenaar van een organisatie die formeel te werk gaat, zorg dan ook voor een formele vacaturetekst. Is jouw organisatie juist minder formeel, zorg dan ook dat de vacaturetekst dit uitstraalt. Wees in zo’n geval ook niet bang om bijvoorbeeld foto’s te tonen van het bedrijf en de werkplek. Dit zorgt er juist voor dat de kandidaat een goed beeld krijgt van het totale plaatje.

5. Geef een salarisindicatie aan
Salaris is voor veel werkenden belangrijk. Veel mensen hebben financiële verplichtingen omdat ze bijvoorbeeld een gezin moeten onderhouden. Toch zie je lang niet altijd een indicatie van het salaris terug in de vacature omschrijving. Waarom niet? Waarom zou je alle stappen van het sollicitatieproces met kandidaten doorlopen om er pas in een laat stadium achter te komen dat er op basis van het salaris uiteindelijk geen match zal zijn? Ook hier geldt dus: wees duidelijk. Het zorgt er immers alleen maar voor dat de juiste kandidaten zich bij je zullen melden. En dat zorgt niet alleen voor minder zorgen, maar ook voor minder werk.

6. KISS: keep it simple, sweetheart
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Je kunt natuurlijk heel veel tijd besteden aan het schrijven van hele ingewikkelde teksten en vasthouden aan hele complexe en langdurige procedures, maar pas op dat je daarmee de plank niet mis slaat. Want als je niet duidelijk bent over de functie of de procedure, neemt de kans op interessante sollicitanten af. Dus zeg wat je zoekt, aan welke eisen de kandidaat moet voldoen en wat de kandidaat moet doen om in aanmerking te komen voor een gesprek. Keep it simple…!

7. Breng de vacature onder de aandacht van de juiste personen 
Als je met veel aandacht en moeite uiteindelijk de juiste vacaturetekst hebt opgesteld, dan is het zonde als deze vervolgens niet onder de aandacht komt van de juiste personen. Oftewel: wáár je de vacature gaat uitzetten heeft net zoveel effect op het eindresultaat als de tekst zelf.