woensdag 18 september 2013

16 tips voor een succesvolle inbound recruitment strategie

In mijn blog “Waarom inbound recruitment de toekomst heeft” steek ik mijn enthousiasme over Inbound Recruitment niet onder stoelen en banken. Werkgevers die lange termijn durven denken en een wervingsstrategie willen die toekomst proof is, zijn mijn inziens het beste af met een Inbound Recruitment Strategie. Want Inbound Recruitment zorgt er vaak voor dat je kunt werven tegen minder kosten, het versterkt je Employer Brand, verbetert de vindbaarheid van je vacatures, levert betere kandidaten op en je bereikt er ook nog eens meer latent werkzoekenden mee.



Maar hoe kom je nou tot een succesvolle inbound recruitment strategie? We geven je 16 tips!

FASE 1: PLANNEN

1. Zorg voor betrokkenheid 
Het duurt even voordat je de vruchten zult kunnen plukken van je Inbound Recruitment Strategie. Zorg er dus voor dat je commitment hebt van alle betrokkenen binnen jouw organisatie zodat je niet vroegtijdig verzocht wordt je activiteiten te staken.

2. Beschrijf waarom je doet wat je doet
Geloof het of niet, maar niet iedereen is ‘money driven’. Veel werkzoekenden willen graag werken bij een bedrijf dat het verschil maakt. Dat net een beetje meer opvalt (in positieve zin) dan de rest. Dus zorg ervoor dat je zelf goed weet wat je doet en waarom dat zo bijzonder is.

3. Stel één of meerdere candidate personas op
Pas als je weet wie je zoekt, kun je aan de slag. En dan heb ik het niet alleen over de functie en de vaardigheden. Je moet ook weten waar je doelgroep zich ‘beweegt’, wat ze interesseert en motiveert en wat ze aanspreekt. Hiervoor kun je gebruik maken van Candidate Personas. Want Inbound Recruitment is een strategie waarbij je door het verspreiden van interessante en relevante content de ideale kandidaat probeert te verleiden. 

4. Zorg ervoor dat je beschikt over de juiste social media accounts en een bedrijfsblog
Om je content te kunnen verspreiden, is het handig dat je ook beschikt over de platformen die daar voor nodig zijn. Denk aan een bedrijfsblog maar ook aan relevante accounts op Social Media zoals bijvoorbeeld een Twitteraccount of facebookpagina specifiek gericht op werkzoekenden.

5. Zorg voor een goede SEO strategie
Ben je er helemaal klaar voor om je publiek te bereiken met je website? Heb je een strategie om gevonden te worden door je ideale kandidaten? Komen ze je tegen als ze zoeken in de zoekmachine of artikelen lezen op hun favoriete websites? Een goede SEO strategie is essentieel om succesvol te kunnen worden in je recruitment.

6. Maak gebruik van een content kalender en plan al je uitingen 
Inbound Recruitment werkt alleen als je doelgroep al je zorgvuldig geschreven uitingen ook daadwerkelijk lezen. Zorg dus voor artikelen die opvallen. En maak gebruik van een content kalender. Als je eenmaal bent begonnen moet je doorzetten. Schieten met losse flodders heeft geen zin. Dus plan en wees consequent in het verspreiden van relevante artikelen. Want daarmee houd je de aandacht vast!

FASE 2: ACTIVEREN

7. Laat je medewerkers het verhaal vertellen
Je kunt nog zo’n geweldige recruiter zijn, maar denk je nou echt dat ze jou geloven als je zegt hoe fantastisch het is om bij jullie te komen werken? Misschien. Maar het werkt veel beter als je jouw huidige medewerkers zelf laat vertellen bij wat voor geweldige werkgever ze werken. Gebruik video’s, blogs, eBooks en social media om je unieke boodschap te verspreiden.

8. Wordt gastblogger op relevante websites
Dit werkt ook super: gastbloggen op websites die door jouw ideale kandidaten worden gelezen. Want als je daar kunt laten zien wie je bent en hoe bijzonder het is wat je doet, zal dat meer geweldige kandidaten dan je zult durven dromen. Zelf ben ik bijvoorbeeld actief als blogger op Be-Quan, het eerste Nederlandse social career network.

9. Zorg voor een duidelijke call to action 
Zorg ervoor dat je in je blogs en andere content die je verspreidt duidelijk aangeeft wat je van de lezer wil. Wil je dat ze doorklikken naar je site, plaats dan in je tekst een link. Wil je dat geïnteresseerde kandidaten contact met je opnemen, sluit dan af met je e-mailadres en overige contactgegevens.

10. Maak gebruik van speciale landingspagina’s
Heb je verschillende functies openstaan? Maak dan gebruik van speciale landingspagina’s. Hierdoor kun je super relevant zijn voor je bezoekers en echt ingaan op die ene specifieke functie. Als je twee verschillende landingspagina’s per functie maakt, kun je ook A/B testen doen. Hiermee kun je jouw pagina’s continu optimaliseren, omdat je kunt meten welke variant(en) het beste werken.

11. Investeer in social media 
Via social media kun je jouw blogs en vacatures goed verspreiden. Want je bereikt niet alleen je volgers, maar als je het goed doet ook een deel van hun vrienden en de vrienden van hun vrienden. Ook kun je jouw huidige medewerkers meer betrekken bij de werving door te vragen om jouw content te verspreiden. Vinden sommige mensen dat wellicht wat veel moeite? Er zijn mogelijkheden om dit deels ook te automatiseren. 

12. Houd de aandacht vast door gebruik te maken van e-mailmarketing
Heb je de aandacht van de kandidaat? Probeer die dan vast te houden. Bijvoorbeeld door e-mailmarketing. Vraag of je ze op de hoogte mag houden en probeer e-mailadressen te verzamelen. Misschien solliciteren ze namelijk niet direct als ze voor de eerste keer op je website komen, maar wellicht wel op een later moment alsnog omdat je onder de aandacht bent gebleven. Het is wel superbelangrijk om je potentiële kandidaat niet weg te jagen door het versturen van onnodig veel spam. Probeer het wat supertieler. 

13. Segmenteer zoveel mogelijk en maak het persoonlijk 
Maak je recruitment zo persoonlijk mogelijk. Je hebt te maken met de mensen achter het CV, niet alleen met een CV. Dus wees sociaal. En segmenteer zoveel mogelijk. Weet welke functie ze ambiëren, waar ze wonen, welke opleiding ze hebben gehad en ga zo maar door. Want hierdoor kun je kandidaten (bv. uit je talentpool) op een persoonlijke wijze met gerichte informatie benaderen als het nodig is. Dit zal je kans op succes aanzienlijk vergroten.

14. Wees pro-actief
Als het kan wees dan pro-actief. Heb je bezoekers op je website, probeer dan bijvoorbeeld een chat op te starten zodat je een dialoog krijgt. Op die manier kun je alvast kijken wat voor “vlees je in de kuip hebt” en de toppers direct vragen om hun contactgegevens.

FASE 3: METEN EN OPTIMALISEREN

15. Meten is weten
Een open deur, maar meten is weten. Door je traffic goed te analyseren (bijvoorbeeld met Google Analytics) weet je precies welke uitingen en kanalen het meeste opleveren. Dit stelt je enerzijds in staat om deze kanalen meer uit te nutten en anderzijds kun je hierdoor verder optimaliseren. Uiteindelijk trek je daardoor steeds betere kandidaten aan.

16. Houd je concurrenten in de gaten 
Iedereen wil graag werken met de beste medewerkers die er te vinden zijn. Dus ook jouw concurrent. Kijk dus goed wat zij doen om hun talenten te vinden en doe het vervolgens slimmer en beter. Een concurrentie onderzoek specifiek hierop gericht geeft je veel inzicht waardoor je een voorsprong kunt opbouwen.

Tot slot
Het is echt de moeite waard om tijd en geld te investeren in een inbound recruitment strategie. Want op den duur creëer je een waardevolle “pipeline” van toptalenten die graag voor jouw organisatie willen werken.