vrijdag 18 januari 2013

Marketingminds – branding generation Y

Afgelopen donderdag vond de eerste bijeenkomst van 2013 plaats van het Gelders-Overijsselse marketingnetwerk MarketingMinds. Thema van de avond: branding generation Y.

Wat is generatie Y precies?
Generatie Y betreft grofweg alle personen die geboren zijn in de jaren 1980 tot 1995. Behalve generatie Y worden ze ook wel “Millenials” genoemd. Deze generatie is de eerste generatie die grotendeels is opgegroeid met internet en gewend is dat alles slechts een muisklik van hen vandaan is. Vanuit marketingperspectief gezien, is deze generatie de meest kritische generatie ooit. Bovendien zijn ze er mede verantwoordelijk voor dat marketing dermate veranderd is dat deze nooit meer hetzelfde zal zijn als voorheen.

Joeri van den Bergh
Speker van de avond was Joeri van den Bergh, auteur van How Cool Brands Stay Hot - Branding to Generation Y en mede-oprichter en partner van InSites Consulting. Verder onder meer adviseur van de board van jongerenzender MTV.

In een recent artikel op frankwatching beschrijft Joeri in 5 stappen hoe je jouw marketing kunt afstemmen op Generatie Y. Een mooie samenvatting van zijn presentatie afgelopen donderdag.

Belangrijkste kenmerken van generatie Y gerelateerd aan werk
Waar Joeri slechts in hoofdlijnen in ging op hoe generatie Y aankijkt tegen werk, vond ik het vanwege de branche waarin ik werkzaam ben leuk om daar iets nader op in te gaan. Op factomagazine vond ik de volgende kenmerken:

·         24x7
·         media-smart
·         sfeer en gezelligheid op het werk
·         werken om te leven
·         balans werk en privé
·         willen mening uiten
·         multi-tasking
·         liever tekeningen en schema’s dan teksten
·         breed netwerk
·         milieubewust
·         technologie-driven
·         samenwerken is vanzelfsprekend
·         laptops en blackberries zijn basiselementen

Al met al een interessante doelgroep, generatie Y. Wil je er nog veel meer over weten? Lees dan hier alle artikelen over dit onderwerp: