donderdag 29 maart 2012

Iedereen liegt op Twitter en Facebook!


Gisteren las ik een interessant artikel waarin Adjiedj Bakas stelde dat de populariteit van social media in de toekomst zal afnemen. Voornamelijk vanwege het besef dat bijna niemand zichzelf is op sites als Twitter en Facebook. Iedereen liegt! Of in ieder geval; we maken er het leven over het algemeen wat mooier dan het in werkelijkheid is! We noemen vooral de zaken waardoor we leuk en interessant over komen! En we plaatsen alleen de foto’s waar we leuk op staan.

Een mooi voorbeeld dat werd gegeven ging over de huisvader die op zondagavond op Facebook het bericht post dat hij gezellig met zijn vrouw en kinderen is wezen wandelen en daarna pannenkoeken is wezen eten. Wat hij er niet neerzet is dat hij eigenlijk veel liever studiosport had gekeken en daar al de hele middag mot over had met zijn vrouw. Want een bericht plaatsen waarin je aangeeft liever TV te kijken dan iets met je vrouw en kinderen te willen doen komt natuurlijk niet “leuk en sociaal” over

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel herken. Ook ik zet het niet op Facebook als ik een dagje down of lusteloos ben. Of als ik een paar nachten slecht geslapen heb en mijn kinderen vervolgens bij het minste of geringste wel achter het behang kan plakken. En ook ik plaats vooral de foto’s waaruit blijkt dat het leven een feestje is en we allemaal happy en tevreden zijn.

Maar wellicht is dat ook wel juist het leuke van sites als Facebook en Twitter. Je kunt er zijn wie je wilt zijn. Interessant, grappig, intens gelukkig, gevat…..En al je oneffenheden of onvolkomenheden laat je gewoon buiten beschouwing.

Of de populariteit van social media in de toekomst zal afnemen? Vast wel. Maar dat is met alles wat een tijd lang een enorme hype is. Dus of het puur komt door het besef dat niet iedereen zijn ware aard in social media laat zien weet ik niet. Ik denk wel dat marketeers in de toekomst beter de werkelijke waarde van social media zullen gaan inschatten. En zelfs moeten gaan inschatten. Want die huisvader in het voorbeeld vanwege zijn post over pannenkoeken eten met zijn kinderen ineens plat spammen met advertenties van leuke kindvriendelijke restaurants in een bosrijke omgeving is wellicht toch wat minder effectief dan je in eerste instantie zou denken!

En jij? Hoe echt ben jij op Facebook en Twitter?