donderdag 15 september 2011

Kies jij op gevoel of verstand?

Als recruitment specialist en franchisegever van Select Plus geeft Algemeen Manager Remco Lamberts zijn visie op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt:

Je hebt het besluit genomen. Ik word franchisenemer in de arbeidsbemiddeling! Goede keus zou ik zeggen! En je kunt kiezen uit tal van professionele en minder professionele formules. Dus mogelijkheden genoeg. Maar voor welke formule kies je en waarom?

In de praktijk blijken veel ondernemers vreemd genoeg hun keuze vooral te baseren op hun "gevoel". Ze hebben een goed gesprek gehad met de formule manager, kunnen aantrekkelijke diensten verkopen binnen de formule en ze zijn helemaal weg van de huisstijl!

Kortom: helemaal top. Laten we maar met elkaar in zee gaan. Het lijkt er soms bijna op dat mensen langer nadenken over de aanschaf van een nieuwe fiets dan over het aangaan van een franchise overeenkomst! En pas achteraf komen ze er achter waarvoor ze hebben getekend. Schrikbarende financiële verplichtingen die veel ingrijpender kunnen zijn dan ze in eerste instantie leken!

Natuurlijk is het belangrijk een goed gevoel te hebben bij een formule. De bedrijfscultuur, de uitstraling.....het speelt allemaal mee in de definitieve keuze. Maar mijn advies is: zet voordat je kiest eerst eens de (financiële) verplichtingen op een rij en bedenk je, wat krijg ik er eigenlijk voor terug?

Welke financiële verplichtingen kom je over het algemeen tegen bij de formules:

De entreefee
Het bedrag voor deelname. De organisatie heeft fors geïnvesteerd in de totale formule, en daar kun je als ondernemer direct van profiteren. De hoogte van deze fee verschilt echter nogal. Wat is redelijk?

Een maandelijkse/periodieke bijdrage
De maandelijkse/periodieke bijdrage betaal je voor het gebruik van software, marketing, documentatie, visitekaartjes, website, workshops, leads.

Het inkooptarief
Bij de formules die actief zijn in de uitzendbranche zorgt de organisatie vaak voor een centrale en efficiënte verwerking van alle administratie rondom uitzenden, payrollen en detachering. Je koopt deze dienstverlening als het ware bij de organisatie in. En daar betaal je voor. Geen probleem natuurlijk. Maar het is wel belangrijk om scherp in te kopen. Want zodra jij echt succesvol wordt en veel kandidaten weet te plaatsen ga je daarvan profiteren. Bij aanvang goede afspraak maken mbt de hoogte van je inkooptarief kan je op een later moment honderden zoniet duizenden euro's voordeel opleveren!

Winst- of marge afdracht
En dan hebben we tot slot nog de procentuele afdracht op de winst of marge die je af dient te dragen aan de organisatie. Belangrijk punt is bijvoorbeeld: wordt het percentage voor afdracht berekend over je totale omzet of over je winst of marge? Ook hier kun je jezelf lelijk in de vingers snijden als je er geen goede afspraken over maakt.

Je ziet: genoeg om over na te denken en om over te discussiëren. En genoeg reden om de keuze niet enkel op basis van je gevoel te maken lijkt mij! Ik vind het in ieder geval belangrijk dat onze franchisenemers niet alleen een goed gevoel bij mij en de formule hebben maar zeer zeker ook tevreden kunnen zijn over het contract dat men met ons aangaat. De samenwerking die wij aangaan is er vaak één voor jaren dus dan kun je maar beter in één keer de juiste keus maken!!